Науково-практичний он-лайн семінар «Специфіка та особливості використання ігрових мобільних додатків: на допомогу батькам дітей з особливими мовленнєвими потребами»
19 та 26 квітня 2022року відділом логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України спільно з ІРЦ №7 Подільського району м. Києва було проведено спільний науково-практичний он-лайн семінар «Специфіка та особливості використання ігрових мобільних додатків: на допомогу батькам дітей з особливими мовленнєвими потребами». Захід складався із двох частин.
Так, в межах першої частини було репрезентовано матеріали та науково-практичні напрацювання науковців, які протягом наступного тижня апробовувалися фахівцями ІРЦ. Так, Ільяна В.М., канд. пед. наук, в/о зав. відділу логопедії, старший науковий співробітник, презентувала ряд мобільних додатків, які можуть бути застосовані, як з корекційно-розвивальною, так і пропедевтичною метою під час роботи з дітьми із дислексією. Трофименко Л.І., канд. пед. наук, старший науковий співробітник, Мартинюк З.С., канд. пед. наук, старший науковий співробітник, Грибань Г.В., науковий співробітник представили спектр простих та доступних для використання ігрових додатків, що зможуть слугувати засобом корекції усного мовлення, а саме фонетико-фонематичної та лексико-граматичної сторін у дітей різного віку з дислалією, ринолалією та алалїєю. Науковцями було продемонстровано як за рахунок використання авторських модифікацій вже існуючих у онлайн просторі мобільних застосунків, можливо досягти не лише розвивальної, а й корекційної мети. Рібцун Ю.В., канд. пед. наук, старший науковий співробітник презентувала тему «Мобільні застосунки як засіб логопедизації роботи з дітьми із заїканням в умовах кризових викликів сучасності». На прикладі вітчизняного мобільного застосунка «Всяка музяка» розкрито зміст трьох векторів логопедизації освітнього процесу в умовах дистанційного навчання дітей із заїканням, а саме: пізнавального розвитку у вигляді стимулювання немовленнєвих вищих психічних функцій; специфічно-мовленнєвого розвитку – поліпшення психомовленнєвої діяльності дітей зазначеної категорії; загально-мовленнєвого розвитку, спрямованого на удосконалення фонетико-фонематичної, лексико-граматичної складових та зв’язного мовлення.
В ході заходу, під час другої зустрічі, фахівцями ІРЦ були надані практичні рекомендації, продемонстровані прийоми та можливі ситуації застосування ігрових мобільних додатків на корекційно-розвивальних заняттях з дітьми з ООП. При проведенні корекційно-розвивальної роботи комп’ютер чи телефон може служити потужним технічним засобом, і відігравати роль незамінного помічника у навчанні дітей, полегшуючи роботу не тільки педагога, зробивши заняття з розвитку мовлення емоційно забарвленими, привабливими, а й знайти своє застосування у вигляді навчального ігрового контенту для батьків щодо підтримки та допомоги дітям, зокрема, дистанційного та змішаного навчання в умовах воєнного стану в Україні.
Директор ІРЦ №7 Подільського району м. Києва, Нікітюк О.О. представила актуальний досвід роботи щодо навчання та розвитку дітей з ООП, а саме медіатехнології, мобільні ігрові додатки, які сприяють підвищенню мотивації дітей до навчання, розвитку їхньої уваги, уяви, пам’яті, мислення, мовлення і є однією з умов створення психологічно комфортного освітнього середовища. Комп’ютерні чи мобільні iгpи в жодному paзi не замінюють звичайних iгop i занять, а лише доповнюють їx, збагачуючи педагогічний процес новими, додатковими можливостями.
Тимофієнко Н.В., канд. пед. наук, корекційний педагог, фахівець ІРЦ №7 м. Києва, презентувала та апробувала мобільний ігровий додаток «Корисна їжа 2», який розраховано, переважно, на дітей дошкільного віку від 3-хроків. Метою гри є розвиток мовлення, уяви, уваги, пам'яті, логіки, творчих здібностей дітей. За допомогою гри можна вивчити геометричні фігури, кольори, цифри, рахунок від 1 до 5 разом з веселими інтерактивними персонажами, які захоплюють і мотивують дитину. Кулик О.В., практичний психолог, фахівець ІРЦ №7 м. Києва, презентувала ігровий мобільний додаток «Animal Puzzle gemes», який включає ряд ігор таких як «Пазл», «Чия тінь», «Меморі», «Розфарбуй за зразком», «Що до чого відноситься», «Знайди такий самий» тощо. Використання запропонованих ігор є дієвим інструментом розвитку когнітивної сфери, емоційно-вольової сфери, а також спонукають дітей до мовної активності та збагачення словникового запасу. Блеч Г.О., канд. пед. наук, корекційний педагог, фахівець ІРЦ №7 м. Києва, продемонструвала у практичній роботі використання ігрових додатків «Нагодуй Монстра», «Абетка», «Читайлик 2», які стануть у нагоді під час занять з розвитку мовлення, навчання грамоти, у ході формування початкових навичок читання. Ці ігри спрямовані на розвиток фонематичного слуху; вивчення та закріплення букв; формування понять - звук, буква, склад, слово; визначення місця звука у слові; формування логічного мислення; розвиток дрібної моторики.
Прокопенко О.В., вчитель-логопед, фахівець ІРЦ №7 м. Києва, презентувала використання у роботі мобільного додатку «Читайлик» (Світ тварин), який спрямований на активізацію і розширення словника; розвиток зв’язного мовлення; формування вміння складати опис тварини; розвиток фонематичного слуху, слухового і зорового сприймання; повторення абетки; навчання читанню по складах задля позитивної мотивації задоволення вікових потреб; формування навички звуко-буквеного аналізу. Клименко О.В., вчитель-логопед, фахівець ІРЦ №7 м. Києва, апробувала і представила на практиці мобільний додаток «Pino Games», який включає 28 безкоштовних ігор. Цей ігровий додаток спрямований на розвиток психічних процесів,а також запропоновані ігри можна використовувати у логопедичній роботі спеціалістам для розвитку мовлення дітей з ООП та батькам під час розвитку мовленнєвої активності, закріпленні та автоматизації звуків в домашніх умовах.
У ході семінару було обговорено практичні поради щодо використання і інших медіатехнологій, зокрема найпопулярнішими серед дітей, безумовно, залишаються мультиплікаційні фільми, з одного боку, які дають змогу відволікти чимось дитину на певний час, а з іншого — виконують неабияку виховну, пізнавальну, розвивальну та лікувальну функції. Петренко Н.А., практичний психолог, фахівець ІРЦ №7 м. Києва, розкрила принципи дії механізму формування у дітей соціальних установок i цінностей, правил поведінки під впливом мультиплікаційних фільмів.
До обговорення актуальних питань долучилися і інші фахівці ІРЦ. Представлені матеріали та обмін досвідом з цього актуального питання стане у нагоді в сучасних реаліях. У результаті проведення науково-практичного семінару співробітники відділу логопедії та фахівці ІРЦ дійшли спільної думки, що запропоновані та успішно апробовані ігрові мобільні додатки можуть бути рекомендовані для використання батьками дітей з особливими мовленнєвими потребами, за умови методичних настанов з боку спеціаліста.
Висловлюємо вдячність організаторам цікавого та корисного заходу та усім учасникам семінару за творчу співпрацю!