Злість та агресія у дітей: варіанти та ідеї ігор для відреагування
Злість та агресія у дітей: варіанти та ідеї ігор для відреагування. Агресія та злість - це ті стани, які, природно, супроводжують нас у ситуації війни. Іншими словами, це нормальні реакції на ненормальну ситуацію навколо нас.
Злість - базова реакція, яку ми проявляємо на небезпеку або іншу загрозу.
Проте, їх важливо «відреагувати», проявити, прожити.
Однією із особливостей дитячого сприйняття є те, що вони багато чого розуміють, проте відсутність досвіду або обмеженість словникового запасу не дає їм можливості це проявити. Саме тому досить часто наші діти потребують допомоги у тому, щоб конструктивно та екологічно «відреагувати» агресію.
Спробуємо структурувати варіанти, які можуть стати в нагоді:
1. Бій подушками.
Всім знайомий спосіб зігнати фізичну агресію у відносно безпечний спосіб. Кожен учасник бере «знаряддя» у вигляді подушки і скидає всю накопичену енергію та напругу.
2. Боксерська груша.
в якості боксерської груші можна використовувати подушку;
як варіант, можна «боксувати» уявну боксерську грушу, здійснюючи відповідні рухи в повітрі.
3. Папір.
паперові «сніжки», якими можна кидатися один в одного;
паперовий «феєрверк»: порівнюємо яскравий папір та розкидаємо його, наче салют;
папір можна хаотично рвати або зминати;
як один із варіантів відпрацювання, можна попередньо написати або намалювати на папері все, що злить, вербалізувати або символізувати свою агресію, а після цього порвати його, подрібнити на найменші елементи, спалити, викинути і т.п;
ще одним варіантом є створення колажів із подрібненого паперу, іншими словами, створення щось нового з того, що зруйноване.
4. Тупання ногами.
Можна задати ритм змагання: чим гучніше та інтенсивніше - тим краще.
5. Пластилін або тісто.
його можна інтенсивно розминати, вкладаючи туди всю свою накопичену енергію;
можна розтирати пластилін по картону;
запропонуйте дитині символічно створити об’єкт своєї злості, а після цього цей об’єкт знищити (роздавити, викинути, поламати і т.п).
6. «Стаканчик крику» або «мішечок крику».
Можна кричати, але лише направивши цей крик в мішечок або стаканчик. Чим більш гучний крик - тим кращий результат.
7. «Гроза».
Просимо зробити глибокий вдих. Після цього видихаємо зі звуком, на видиху гучно тупаємо ногами, хлопаємо в долоні, повторюючи грозу.
8. «Піца».
Можна використовувати рельєфний м’ячик, можна просто долонями.
Здійснюйте рухи, наче розкатуєте тісто на піцу (рухи мають бути глибокі), погладжуючи дитину «змастіть» соусом, різними динамічними рухами викладіть на тісто «начинку».
Гра цікава тим, що дорослий може мінятися з дитиною місцями і таким чином відпрацьовувати свою енергію.
9. «Ображалки».
Дорослий з дитиною стають один навпроти одного і кидають м‘яч. Кидаючи м’яч іншому, гравець називає іншого дозволеним образливим словом. Наприклад, «ти - сосиска», «ти - редиска» і т.п.
10. «Цунамі».
Дуємо на воду з максимальною силою, створюючи хвильки на поверхні.
11. «Повітряний футбол».
Використовуємо м‘ячик для пінг-понгу або кульку з пінопласту. За допомогою сили потоку повітря при видиху рухаємо м‘ячик без допомоги рук.
12. «Ураган».
Запропонуйте дитині набрати повні груди повітря та здути Вас. Для більшої достовірності, створюйте вигляд, що Вам важко протистояти такому повітряному потоку.
13. «Плювалки».
Гра з нашого бешкетного дитинства.
Через основу ручки можна плювати/видувати по мішені скручені паперові кульки/кісточки/намистинки.
14. «Сумо».
Запихаєте подушки під футболку собі та дитині. Дорослий стає на коліна, щоб бути на рівні дитини. Імпровізовані сумо б’ються імпровізованими животами.
15. «Боулінг».
пропонуємо дитині м’ячем збивати розставлені об’єкти;
можна персоналізувати гру і збивати те, що уособлює або провокує злість чи агресію дитини.
16. «Перестрілка».
Актуальна гра. Сумно і страшно, але маємо констатувати факт, що наші діти чули звуки вибухів або перестрілки, і так чи інакше відтворення цього досвіду буде присутнє у дитячих іграх.
можна використовувати водні пістолети;
можна будь-які інші з паролоновими «кулями».
17. «Соковижималка».
Запропонуйте уявити дитині, що в її руках апельсин/лимон. Дайте завдання «витиснути» цей фрукт якомога сильніше і зробити з нього сік.
18. «Бої горобців».
Дітям пропонується присісти, обхопити руками коліна. Стрибаючи боком, діти легенько штовхаються, імітуючи войовничих горобців. Якщо хтось забирає руки - він вибуває з гри.
19. Викид агресії та злості в малюванні.
Дитині пропонується набір аркушів: можна А4, можна і більшого формату. Також дитині пропонується знаряддя для малювання.
Можна просто брати олівці/фломастери і динамічно рейдати по паперу, зганяючи таким чином енергію.
20. «Дзеркало навпаки».
Гра за принципом «дзеркала». Проте у «Дзеркалі» треба відтворювати аналогічні дії, а «Дзеркало навпаки» вимагає демонстрації протилежної дії, що дозволяє дитині проявити те, що накопичується. Наприклад, «дзеркало» крутиться навколо себе, «дзеркало навпаки» може стрибати, або тупати, або танцювати.
21. «Клубок».
Пропонуємо дитині клубок ниток і даємо завдання розмотати його настільки, наскільки багато в ній злості чи агресії. Коли дитина вирішить, що достатньо клубка розмотано - даємо завдання якнайшвидше його змотати.
22. «Сухий душ».
Для вправи необхідно кілька учасників.
Один стає всередину, інші стають навколо нього. За командою всі учасники за допомогою пальців, починаючи з голови до п’ят, здійснюють спадаючі рухи, які імітують рух води зверху вниз.
23. «Пружинка».
Дитині пропонується уявити, що вона стала пружинкою. Необхідно якомога глибше присісти, а потім якомога вище стрибнути. Можна повторювати декілька «вистрілів» пружинки підряд.
24. «Рубання дров».
Рубати дрова насправді не обов’язково. Достатньо моделювати процес. Продемонструйте дитина як це робиться. Подбайте, щоб в неї було достатньо місця для здійснення рухів. Запропонуйте «закидати» уявну сокиру якомога вище над головою, а коли вона внизу «розрубує» колоду супроводжуйте голосовим вигуком «На», «Ха» і т.п.
25. Ігри з піском та крупами.
їх можна розкидати, створюючи ефект феєрверку;
з піску можна будувати замки та руйнувати їх;
свою лють, агресію можна закопувати в піску або крупі;
їх можна використовувати як платформу для побудови свого альтернативного світу, в якому діють правила та закони дитини.
26. Ігри з водою.
Вода надзвичайно ефективно забирає надлишкову енергію, напругу, енергію злості та агресії.
воду можна переливати з однієї посудини в іншу;
можна топити легкі пластмасові фігурки і спостерігати як вони «вистрибують» з води;
як варіант, можна струменем води збивати порожні ємності від шампуню.
27. «Ліпнина».
Соціально-психологічна гра у груповій взаємодії. Учасники самостійно ліплять свої ігрові фігурки. Основна ціль: першим прийти до кінцевого пункту, виконавши всі правила.
Розгорнуті правила можна знайти у вільному доступі в мережі.
Більшість варіантів підійде і дорослим!
Віримо в краще!
Скидаємо агресію в конструктивний спосіб)