Ігрові вправи для дітей раннього віку з особливими освітніми потребами
Формування уявлення про навколишній світ
1.Гра “Знайомство з іграшками”
Мета: формувати інтерес до іграшок, вчити запам’ятовувати назви іграшок і робити предметно-ігрову дію, уважно слухати дорослого і відзиватися на своє ім’я.
Обладнання: іграшки по кількості дітей, велика коробка з кришкою.
Хід гри. Дорослий показує дітям коробку, стукає по кришці: “Тук-тук, що лежить у коробці?” Відкриває кришку, пропонує дітям по черзі заглянути усередину. Дістає з коробки першу іграшку: “Хто це? Це Мішка. Мішка прийшов до дітей у гості. Мішка йде – топ-топ-топ”. Дорослий саджає ляльку на вільний стілець. Дістає з коробки наступну іграшку і програє з нею дії (зайчик, котик і т.д.). Далі дорослий, звертаючись по черзі до дітей по імені і, називаючи іграшку, спонукає брати її в руку, виконувати з нею предметно-ігрову дію. Наприкінці гри кожна дитина називає іграшку і кладе її в коробку.
2. Гра “М’яч”
Мета: викликати інтерес до предметно-ігрових дій з м’ячем, вчити різним діям з м’ячем (кидати нагору, котити по підлозі).
Обладнання: велика коробка, м’яч.
Хід гри. Дорослий привертає увагу дитини до великої коробки, пропонує заглянути в неї. Дістає з коробки м’яч і зі словами “Кинем в небо червоний м’яч, ах – лови його знову!” підкидає його нагору. Потім просить дитину самостійно підкидати м’яч нагору. При цьому дорослий знову проговорює слова. Гру можна видозмінити і запропонувати дитині котити м’яч: “Покотився червоний м’яч, будем ми його шукати”.
3. Гра ” Прогулянка з лялькою”
Мета: закріплювати інтерес до ляльки і предметно-ігрових дій з нею, виховувати емоційно-позитивне ставлення до іграшки в конкретній ігровій ситуації.
Обладнання: лялька, коляска.
Хід гри. Дорослий показує дитині ляльку і коляску, пропонує катати ляльку на колясці, начебто на прогулянці.
4. Гра “Мильні бульбашки”
Мета: закріплювати інтерес і увагу дитини до різних предметів ігрової спрямованості і видам дитячої діяльності, розширювати наслідувальні здібності, учити слухати дорослого.
Обладнання: миска з мильною водою і вінчик, баночка з мильною водою і паличка з кільцем.
Хід гри. Гра проводиться в два етапи. Спочатку дорослий звертає увагу дитини на миску з водою, пропонує зробити піну і показує руху вінчиком, збиваючи мильну воду. Коли утворилася піна, сильно дує на піну і потім спонукає дитину дути самостійно, емоційно підтримує цю ігрову дію (при цьому піна летить у різні боки).Далі дорослий привертає увагу дитини до баночки з мильними бульбашками, показує швидкими рухами, як збивається мильна вода. Дує в кільце й емоційно реагує на мильні бульбашки, що з’являються з кільця. Просить дитину повторити дію – дунути в кільце.
5. Гра “Зберемо іграшки в коробку”
Мета: вчити дитину бути організованою, уміти завершувати гру, закріплювати інтерес до іграшок, виховувати дбайливе ставлення до них.
Обладнання: дитяча вантажна машина, 7-10 знайомих дитині іграшок, велика коробка.
Хід гри. Дорослий привертає увагу дитини до великої коробки, просить зазирнути в неї, дістати іграшки. Під час знайомства з іграшками обіграє ситуацію, проговорює потішку:
Всі іграшки гарні, пограти вони прийшли.
Ось мішутка, ось машинка, заєць, лялька, балерина.
Ось брязкальце, кубик, слоник.
Всі іграшки гарні, пограть вони прийшли.
Дорослий емоційно словом і предметними діями спонукає дитину діяти з іграшками, разом з дитиною розтавляє їх перед собою на килимі (або на столі), потім саджає в кузов вантажної машини і катає на машині. Далі дорослий повідомляє про закінчення гри і спонукає дитину забрати всі іграшки в коробку:
Всі іграшки гарні, покаталися від душі.
І мішутка, і машина, заєць, лялька, балерина.
І брязкальце, кубик, слоник.
Накаталися від душі, і в коробку спать пішли.
Разом складають іграшки в коробку, закривають її кришкою і забирають коробку з іграшками до шафи.
Розвиток слухового сприйняття й уваги.
1.Гра “Дзвени дзвіночок!”
Мета: розвивати орієнтування на звуки навколишнього середовища (музичні).
Обладнання: дзвіночок (у дорослого й у дитини), дві коробочки.
Хід гри. Дорослий показує коробочку, у якій нічого немає. “А отут? (показує іншу коробочку) Тут щось лежить. Що це? Давай візьмемо. Так, це – дзвіночки. Дзвонімо?” Дорослий показує спосіб дії, просить дитину взяти собі дзвіночок і теж продзвеніти, наслідуючи його діями. Періодично дорослий кладе дзвіночок на долоньку, фіксуючи дію: “Так не дзенькає”. Далі дитині пропонується поперемінно викликати звук дзвіночка (дзенькає – не дзенькає).
2. Гра “Біжи у свій будиночок”
Мета: розвивати орієнтування на звуки навколишнього середовища (музичні).
Обладнання: бубон, дитячий стільчик.
Хід гри. Дорослий показує, як звучить бубон, пропонуючи пограти: “Як бубон заграє, ти можеш бігати, танцювати. Якщо бубон замовчить, ти біжи до стільчика, у свій будиночок”. Гра проводиться кілька разів, звертається увага на звучання бубна чи відсутність звуку.
3. Гра “Проспівай пісеньку”
Мета: розвивати орієнтування на звуки навколишнього середовища (музичні)
Обладнання: металофон, дві палички.
Хід гри. Дорослий показує дитині музичний інструмент і вдаряє паличкою по металофоні, витягуючи звук: “Чуєш? А тепер ти спробуй. Будемо співати – ля-ля-ля!” Гра повторюється кілька разів.
4. Гра “Хто грає?”
Мета: учити диференціювати звуки музичних інструментів.
Обладнання: сюжетні іграшки – заєць, лисиця, музичні інструменти – барабан, металофон.
Хід гри. Дорослий показує зайця і демонструє звук барабана: “До нас прийшов зайчик, він любить грати на барабані. А це – лисичка. Вона любить грати на металофоні (видається звук). Угадай, хто зараз буде грати – лисичка чи зайчик”. Дорослий закриває екраном іграшки, видає звук: “Угадай, хто грає?” Гра повторюється кілька разів.
5. Гра “Вгадай, хто в будиночку живе?
Мета: вчити диференціювати звуконаслідування.
Обладнання: два будиночки, сюжетні іграшки – собачки і кішечка.
Хід гри. Дорослий показує дитині собачку і говорить: “У мене собачка, вона вміє гавкати, ось так -гав. Вона живе в цьому будиночку”. Саджає собачку в один з будиночків. “А це – кішечка. Вона вміє нявкати – мяу-мяу. Вона живе в іншому будиночку”. Дорослий вимовляє одне зі звуконаслідувань: “Тепер угадай, хто живе в цьому будиночку?” Після відповіді показує іграшку: “Правильно, ти угадав. Це собачка!”
Джерело: Максименко Д.С. Ігри та ігрові завдання для дітей раннього віку з обмеженими можливостями здоров’я. Практична психологія./Центр учбової літератури, 2021.-120с.