Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку
Що таке комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини?
Коли необхідно звернутися до інклюзивно-ресурсного центру?
Прийти на консультацію до фахівців ІРЦ батьки можуть за власним бажанням, якщо непокояться за свою дитину (бачать і розуміють, що їх дитина відрізняється за рівнем розвитку чи поведінкою від інших дітей). Також на консультацію батьки можуть прийти з приводу особливостей розвитку дитини за рекомендацією лікаря або ж дослухаються до думки вчителя, соціального працівника, психолога чи вихователя.
Спочатку батьки можуть проконсультуватися з приводу своїх занепокоєнь, а от вже у разі потреби фахівці ІРЦ проведуть комплексну оцінку розвитку дитини та нададуть відповідні рекомендації щодо її навчання та розвитку.
Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини – це процес збору та інтерпретації кількісної та якісної інформації про особливості розвитку дитини з метою визначення її особливих освітніх потреб, в тому числі коефіцієнта її інтелекту, розроблення рекомендацій щодо освітньої програми, організації освітнього середовища, особливостей організації психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг, відповідно до потенційних можливостей дитини.
Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини є кінцевим результатом процесу оцінювання, що орієнтує фахівців ІРЦ на визначення оптимального освітнього маршруту для кожної дитини з особливими освітніми потребами.
Основними завданнями комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини є:
визначення особливих освітніх потреб;
визначення особливостей розвитку дитини, її сильних та слабких сторін;
розробка рекомендацій з організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дитині, а також рекомендацій щодо освітньої програми дитини, особливостей організації освітнього середовища, потреби в індивідуальній програмі розвитку;
розробка рекомендацій щодо організації освітнього процесу дитини для адміністрації закладу освіти, педагогічних працівників, батьків або законних представників дитини.
ІРЦ проводить комплексну оцінку у таких випадках:
звернення батьків (одного з батьків) або законних представників дитини;
особисте звернення дітей віком від 16 до 18 років;
звернення адміністрації закладів освіти (за наявності згоди батьків (одного з батьків) або законних представників дитини);
звернення органів опіки та піклування щодо проведення комплексної оцінки дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування.
Практика свідчить, що здебільшого саме заклад освіти виявляє існування труднощів, які стримують розвиток дитини й ускладнюють процес навчання.
Комплексна оцінка проводиться фахівцями ІРЦ (вчителем-реабілітологом, вчителем-логопедом, практичним психологом, вчителем-дефектологом) за такими напрямами:
оцінка фізичного розвитку дитини (визначення рівня загального розвитку дитини, її відповідностівіковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо);
оцінка мовленнєвого розвитку дитини (визначення рівня мовленнєвого розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури);
оцінка когнітивної сфери дитини (визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага);
оцінка емоційно-вольової сфери дитини (виявлення здатності дитини до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин);
оцінка освітньої діяльності дитини (визначення рівня сформованості знань, вмінь, навичок відповідно до навчальної програми або основних критеріїв формування вмінь та навичок дітей дошкільного віку).
У разі потреби, фахівці ІРЦ можуть проводити комплексну оцінку за іншими напрямами, зокрема визначення рівня соціальної адаптації, взаємовідносин з однолітками, дорослими.
Інформування батьків та передача їм висновку.
Фахівці ІРЦ зобов’язані ознайомити батьків (одного з батьків) або законних представників дитини з особливими освітніми потребами з висновком про комплексну оцінку, умовами навчання та надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття дитиною дошкільної чи загальної середньої освіти). Інформування батьків проводиться у вигляді бесіди за відсутності дитини.
Проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини здійснюється, за попереднім записом, щоденно з 08:30 до 17:00 за номером телефону: (096) 624-35-12
Для комплексної психолого-педагогічної оцінки необхідна наявність таких документів:
письмова заява батьків (одного з батьків) або законних представників дитини (далі – заява) та/або її особистої заяви (для дітей віком від 16 до 18 років) щодо проведення комплексної оцінки, а також надання письмової згоди на обробку персональних даних дитини;
документи, що посвідчують особу батьків (одного з батьків) або законних представників;
свідоцтво про народження дитини;
індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності);
форма первинної облікової документації № 112/0 “Історія розвитку дитини”, затвердженої МОЗ, у разі потреби – довідки від психіатра.
У разі, коли дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, додаються:
психолого-педагогічна характеристик а дитини із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного навчального закладу;
зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень (для дітей, які здобувають загальну середню освіту), малюнки, інші творчі роботи дитини;
документи щодо додаткових обстежень дитини.
У разі, коли дитині з особливими освітніми потребами вже надавалася психолого-педагогічна допомога, до центру подаються попередні рекомендації щодо проведення комплексної оцінки.